Plåt-, lack- & glasskador

Vi kan hjälpa dig att åtgärda plåt- och lackskador på alla Toyota modeller och oavsett försäkringsbolag. Vi hanterar även stenskott och byte av spruckna och trasiga bilrutor.

Du visar skadan på din bil

Vi dokumenterar bilens skador och gör en skadeberäkning. Beräkningen med fotografier sänds sedan vidare till ditt försäkringsbolag för granskning och godkännande av reparationsmetoden. Detta görs för att reparationstiden ska bli så kort som möjligt. Därefter beställs nödvändiga reservdelar som förberedelse inför reparation.

Om du inte redan gjort en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag ber vi dig göra det omgående och sedan meddela oss aktuellt skadenummer. Om du är osäker på hur du ska gå tillväga hjälper vi dig gärna!

Innan du lämnar bilen hos oss

Om inget annat är avtalat ber vi dig komma med din bil vid bokad tidpunkt (se baksidan). Vi öppnar kl. 07:00. Vi ber dig förbereda din bil med följande åtgärder innan du kommer till oss:

  • Ta med nyckel till ev. fälglås.
  • Demontera taxbox, takräcken och barnstolar.
  • Töm bilen på lösa delar och värdesaker.
  • För att uppnå bästa resultat bör bilen vara tvättad.

Mats Klassons Bil AB står inte för fri lånebil under denna reparation men om du önskar hyra bil kan vi hjälpa dig med bokningen då vi har hyrbilar i huset. Kontrollera om din försäkring täcker hyrbils- och stilleståndsersättning så kan du sänka dina kostnader.

Obs! Kom ihåg att du måste boka hyrbilen i förväg.

Om du vill komplettera din beställning med ev en service ber vi dig att kontakta oss omgående så att vi kan avsätta mer tid för arbete och beställning av tillbehör och reservdelar.

Originalreservdelar

Vi använder alltid originalreservdelar och för miljöns skull använder vi även begagnade reservdelar när det är möjligt, vilket också är ett krav från samtliga försäkringsbolag. Alla delarna är noga kontrollerade.

När din bil lämnats in

När din bil kommit in till oss demonterar, frilägger, byter och riktar vi eventuella skador så att vi kan färdigställa bilen för lackering.

Är det en stor skada ställs bilen i vår riktbänk där vi mäter upp karossen samt drar ut den eller byter ut delar till bilens ursprungliga form. Vi rostskyddar alla skarvar och utbytta karossdelar för att
säkerställa att din bils rostskydd ska bibehållas. 

Vi använder högkvalitativa produkter för att du ska behålla de garantier som finns på bilen. Vi följer naturligtvis alltid märkets reparationsinstruktioner så att vi kan säkerställa att både kvalitet och säkerhet återställs till ursprunglig nivå.

Plastreparation

Vi reparerar i första hand de plastdetaljer som går att reparera även om det kostar lika mycket som att köpa en ny del. Detta är också i ett led vårt miljöarbete samt ett krav från försäkringsbolagen.

Lackering

Efter vår karosserireparation lämnas bilen till vår lackerare för nerslipning, maskering, grundning av riktade ytor, och slutligen lackering av alla åtgärdade detaljer.

Montering

Nu kommer slutfasen i reparationen där vi monterar alla detaljer, som lister, invändiga paneler, lås och knappar m.m.

Slutkontroll

Slutligen provkör och kontrollerar vi din bil så att alla funktioner är i sin ordning. Via generalagenter och försäkringsbolag blir vi även kontrollerade av tredjepart. Det innebär att din bil kan ha fått en extra kvalitetskontroll innan utlämning.

Vi kontaktar dig

Vid bokning av reparation får du också reda på när din bil är färdig att hämta. Uppstår något oväntat under reparationstiden kontaktar vi alltid dig. Självrisken betalas när du hämtar din bil.